کاوش موضوع جمع سپاری
صفحه اصلی
جمع سپاری
جمعسپاری (به انگلیسی: Crowdsourcing) به معنای برونسپاری یک پروژه به انبوه مردم است. این کار معمولاً از طریق فراخوان عمومی در اینترنت انجام میشود. تمرکز جمع سپاری بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیتهایی چون حل مسئله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایدهسازی، نوآوری، تولید و فرایندهای ارائه خدمات است که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثری مستقیم دارد. غیر متمرکز بودن، غیررسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات، در انحصار نبودن اطلاعات، از جمله مواهب جمعسپاری میباشد. مدل کسبوکار جمعسپاری تمرکز بر مشارکت داوطلبانه جمعیت جهت تولید فراوردههای نوآورانه دارد.
جمعسپاری نوعی برونسپاری است ولی نه به شرکتها یا سازمانهای خاص بلکه به گروه فراوانی از افراد ناشناخته. ناشناخته به این معنا که یک شرکت نمیتواند جمعیت خویش را بسازد. این جمعیت هم شامل افراد کارآمد و هم بیتجربه میشود.
مراجع و نهادهای دولتی در اغلب شرایط بسیاری از امور فرعی و ستادی خود را به واحدهای متخصص برون سازمانی محول میکنند. نام این نوع از تفویض وظایف، برون سپاری است. واژه جمع سپاری بیشتر در خصوص فعالیتهایی موضوعیت میابد که توسط عموم افراد جامعه قابل اجرا باشد.
جمع سپاری در تلاش برای جذب ایدههای جدید در فرایند نوآوری بسیاری از بنگاهها امروزه در حال گسترش حوزههای مدیریت دانش و برونسپاری خلاقیت است. این ایده توسط «جف هاو» در سال ۲۰۰۶ مطرح شدهاست.... بیشتر در ویکی پدیا